Krijg-overzicht-logo

Opruimen volgens de Marie Kondo methode of toch maar niet?

doorMeta Schonewille

Opruimen volgens de Marie Kondo methode of toch maar niet?

Tegenwoordig heb ik het gevoel dat ik in iedere krant of tijdschrift wel iets lees over de enorme hoeveelheid spullen die we in ons huis verzamelen. Staat jouw huis ook vol met zaken die je niet meer gebruikt? Puilt jouw kledingkast ook uit? Moet je eerst je tafel opruimen voordat je eraan kunt zitten? Weet jij allemaal wat je bezit, of ben je het overzicht kwijt? Volgens de media is het de hoogste tijd om in actie te komen en te gaan “ontspullen”. 

Marie Kondo
De laatste opruimrage is de KonMarie methode. Deze is ontwikkeld door de Japanse organizer Marie Kondo. Naast een aantal opruimboeken, heeft ze inmiddels ook haar eigen televisie serie op Netflix, “Tidying Up with Marie Kondo”. Een woord dat nogal vaak voorkomt in haar boeken en serie is “Spark Joy”.  Je moet blij worden van de spullen die je bezit en er geen last van hebben.

Wat is de KonMarie methode?
Bij de KonMarie methode worden je spullen in categorieën verdeeld. De categorieën zijn kleding, boeken, administratie, komono en als laatste emotionele voorwerpen. Onder komono vallen alle spullen die niet onder de categorie kleding, boeken, administratie of emotionele voorwerpen vallen. Een klein kort woord waar dus heel veel verschillende zaken onder vallen. Het belangrijkste van de KonMarie methode is dat we opnieuw leren kijken naar de relatie die wij met onze spullen hebben.

Opruimen
Hoe begin je met opruimen volgens de KonMarie methode? Je start als eerste met de categorie kleding. Je verzamelt alle kleding die je bezit en legt dit op een stapel. Schrik jij van de hoeveelheid kleding die je bezit of valt het mee? Neem vervolgens elk kledingstuk in je handen. Word je er blij van? Leg het dan op de stapel blijven. Word je er niet blij van? Bedank het kledingstuk dan eerst voor de aangeboden service en leg het op de stapel weg. Alle kledingstukken die mogen blijven worden op een aparte manier opgevouwen en rechtop in de kast gezet. Heb je deze categorie afgerond, start dan met de volgende. Kijk eens om je heen als je alle categorieën hebt afgerond. Zie je het verschil met hoe je huis er uitzag voordat je begon met opruimen?

Hoe deden we het vóór Marie Kondo?
We zijn gewend om op te ruimen per locatie. Je kiest een locatie uit, maakt een planning en start met opruimen. Het belangrijkste is dat wat je aanpakt, ook binnen de tijd die je ervoor gereserveerd hebt, is opgeruimd. In mijn blog “help mijn kledingkast puilt uit” vertel ik meer over het opruimen van je kleding.

Wat is de beste methode?
Ik denk dat dit voor iedereen verschillend is. Het belangrijkste is dat je een methode zoekt die bij je past en waar je blij van wordt. Het klaarzetten om te gaan sorteren is het gemakkelijkste onderdeel. Het echte werk begint hierna, beslissingen nemen. Zorg dat je gemotiveerd blijft, een vaste plek voor je spullen zoekt en niet halverwege staakt. Dit zou erg jammer zijn. Ik kan me voorstellen dat je door de grote stapel werk die nog op je ligt te wachten, steeds minder motivatie krijgt om het af te maken. Zelf hou ik ervan om met kleine overzichtelijke dingen te beginnen, zoals een keukenlade of koelkast. Een opgeruimde keukenlade geeft motivatie om verder te gaan.

Wat is de belangrijkste les?
De belangrijkste les is dat we gaan nadenken over de zaken die we gaan aanschaffen. Je moet leren om al in de winkel een beslissing te nemen. Heb ik het al? Heb ik het nodig? Wat ga ik ermee doen? Als ik het aanschaf waar ruim ik het op? Zorg dat je niet na verloop van tijd weer een opruimactie moet ondernemen. Weet je wat de grootste voordelen zijn van niets of minder aanschaffen? Allereerst natuurlijk de geldbesparing die het oplevert, maar ook minder stress doordat we een opgeruimd huis hebben en houden.

Spread the word

Over de auteur

Meta Schonewille administrator

Geef een reactie